Award Ceremony for 4th SCCC Speech by Mr Chua Thian Poh

Award Ceremony for 4th Singapore Chinese Cultural Contribution Award, Speech by Mr Chua Thian Poh, Chairman of SCCC

Award Ceremony for 4th Singapore Chinese Cultural Contribution Award, Speech by Mr Chua Thian Poh, Chairman of SCCC - Singapore Chinese Cultural Centre

Award Ceremony for 4th Singapore Chinese Cultural Contribution Award, Speech by Mr Chua Thian Poh, Chairman of SCCC

第四届新加坡华人文化贡献奖颁奖典礼

Minster for Culture, Community and Youth and Second Minister for Law, Mr Edwin Tong;

Singapore Chinese Cultural Contribution Award Judging Panel members and Chairman, Professor Eddie Kuo;

Media friends;

Ladies and Gentlemen,

Good morning.

 

  1. Thank you for joining us at the 4th Singapore Chinese Cultural Contribution Award Ceremony.

 

  1. When we launched this Award in 2017, our aim is to recognise individuals and organisations who made extraordinary contributions to the promotion, enrichment and development of Chinese Singaporean culture. We are delighted to see Dr Liang Wern Fook and The Theatre Practice receive this recognition today.

 

  1. Now, please allow me to continue in Mandarin.

 

尊敬的文化、社区及青年部部长兼律政部第二部长唐振辉先生、

新加坡华族文化贡献奖评委会主席郭振羽教授和评委、

各位贵宾和媒体朋友们,

大家好!

 

  1. 感谢大家出席第四届新加坡华族文化贡献奖颁奖典礼。首先,让我由衷祝贺梁文福博士和实践剧场分别荣获今年的个人奖和团体奖!

 

  1. 文化奖(音乐)得主梁文福博士在新谣界的地位无疑是举足轻重的。他的新谣作品展现了新加坡在80年代的文化和社会风貌。他的歌曲题材既广且深,无论是爱情、友情、亲情、国家、社会、传统 —— 通过他细腻的观察,成为一个时代的记载、解读和反思。

 

  1. 新谣可说是本地华族文化的载体。最好的新谣作品往往具有民谣的隽永和诗歌的韵味。像《麻雀衔竹枝》、《一步一步来》、《历史考试前夕》等作品,都富有鲜明的本地华族文化特色和家国情怀。

 

  1. 新谣也是本地华族文化的传播工具。梁文福的作品,不但深受新加坡华人喜爱,是每逢国庆日必唱的歌曲,也是数代新加坡人的集体回忆。《细水长流》更曾经在2013年李显龙总理访问中国时,被列为国宴曲目之一。

 

  1. 已故戏剧大师郭宝崑先生曾形容梁文福在我国艺术界扮演着特殊的角色:在文学和音乐之间搭建桥梁。

 

  1. 今年的团体奖得主——实践剧场,就是由文化奖(戏剧)得主郭宝崑和文化奖(舞蹈)得主吴丽娟于1965年联合创办的,是新加坡历史最悠久的专业双语剧团。

 

  1. 郭宝崑是本地戏剧界的巨人,他坚信文化是一个国家的精神,积极探索新形式和新技法,也致力于提升本地戏剧演艺素质。郭宝崑于2002年过世后,大女儿郭践红延续着父亲的精神,同时也为实践剧场开启了新篇章。

 

  1. 实践剧场的华语戏剧作品展现新加坡丰富多元的文化面貌,很多都是具有开创性的作品。近年来,郭践红通过融合西方传统音乐剧与东方文化故事,打造出.一种专属于新加坡的音乐剧形式。实践至今已有超过350部作品。《老九》和《天冷就回来》等音乐剧都备受观众喜爱,创下票房佳绩。

 

  1. 这两位贡献奖得主的作品都在中心的 “新加坡华人”展览展出。欢迎大家参观。

 

  1. 借此机会,我要感谢评审委员会的新主席郭振羽教授和评审们为本届贡献奖选出得奖者。我也再次祝贺梁文福博士和实践剧场荣获今年新加坡华族文化贡献奖殊荣。我期待你们继续为新加坡华族文化事业耕耘,也栽培下一代传承我们的华族文化。

 

  1. 最后,我在此特别宣布:从今年开始,我们将在贡献奖的颁奖典礼当天,开始接受下一届奖项的提名。欢迎大家今天就开始为你们心目中的人选踊跃提名。

 

  1. 谢谢大家。

 

 

SCCC

Singapore Chinese Cultural Contribution Awards

Learn about our annual awards

Arts Support Framework

Collaborate with us today

SCCC
SCCC

Donations & Volunteers

Find out how to support Chinese culture in Singapore